Sport…

Min dotter är 9 år och hon har tidigt i livet själv valt sina sporter, märk väl; själv valt.

Hon spelar inte fotboll för att pappa vill utan det har hon valt själv. Hon började spela i fotbollsskolan som 4 åring och ½ säsong höll hon upp pga sjukdom. Nu tränar hon detta 2 dagar i veckan och hon gör det med glädje. 

Hon rider inte för att jag vill utan för att hon själv vill. Hon har helt fastnat i hoppningens värld vilket är så långt bort från mig som hon kan komma. Jag är mer för dressyr och trav. Hon är duktig och vill gärna att man är på henne om hon gör fel. Och hon blir så stolt när vi berättar vad duktig. Igår hade de galopperat första gången på ridskolan och instruktören sa att det märktes att hon galopperat innan.

Och så kommer vi till detta med drill, jag minns när hon var bebis hon var kanske 3 månader så låg hon i vagnen och skrek och skrek. Då kommer musikkåren och spelar och då blev hon helt tyst. Varje år på valborg så har hon varit så imponerad över ”pompom” flickorna. När jag blir stor ska jag bli en ”pompom” flicka har hon sagt. Sen 6 års ålder har hon drillat och hon älskar det, men hon gör det för att hon vill.

De enda krav vi ställer på henne vad gäller detta är att hon ska gå på träningar och uppvisningar, men jag kommer aldrig nånsin att kräva att hon ska prestera mer än det hon gör. Jag vet att hon gör så gott hon kan och det räcker alldeles utmärkt.

Jag som mamma kan stå på sidan och heja på henne och visa att jag bryr mig. Men jag kommer aldrig att skrika elaka saker. 
På fotbollsträningarna och matcherna är det tränaren som bestämmer och som säger vad de ska göra. För hur skulle det se ut om jag skulle börja gorma från läktarn när det är ridlektion? Eller på en tävling.

Nä nu låter vi barnen vara barn, låt dom prestera det dom kan, så de kan växa in i sin sport. Vill dom inte så vill dom inte, dom ska inte hålla på med en sport för att föräldrarna vill, utan för att de själva vill!

Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta. Varje ny säsong är det alltid nåt barn som är med för att föräldrarna vill och det är i alla sporter.

 

One comment on “Sport…

  1. Du har så rätt Anki!
    Robin har just nu judo och streetdance och det är det han fastnat för och hållit på med längst. Han har testat saker innan, men alltid fått välja om han vill fortsätta eller sluta. Han ska göra det han gillar!
    Linus är ju bara 4 (5 i september) och han har ingen aktivitet alls. Han har provat på en del, men inte fastnat för något än. Jag skulle aldrig tvinga honom till något, men vill gärna att han provar då det vore bra för honom med en aktivitet också.
    Det viktiga är inte hur ”bra” de är på sakerna de utför utan att de har kul. Och tycker man att något är roligt så blir man nog ganska bra på det med tiden också =)

Kommentera

