Tid för eftertanke!

En vän skrev så sanna ord på sin facebook idag:

”Alla föräldrar som allt för ofta skriver på tex FB vad jobbigt det är med att vara förälder. Jobbigt att gå upp alltför tidigt på morgonen, jobbigt med barn som är trotsiga, jobbigt med barn som inte vill gå och lägga sig på kvällen. TÄNK TILL…var glad att ens barn är i stället är ett piggt frisk barn som går upp tidigt på morgonen, är pigg och vill vara uppe på kvällen eller har stark vilja att göra ”som jag vill” JAG byter mer er alla dagar i veckan…”

Det hade likaväl kunnat vara mina ord. Efter att i höstas fått det värsta besked en förälder kan få, ditt barn har cancer. Att få stå bredvid barnet när det pumpas in gifter i kroppen och inte ha något val, så känner jag, Gud om han hade en förkylning istället. Att behöva använda handskar för att hjälpa honom på toa får mig att känna, vinterkräksjuka vore härligt. Att sitta och krama ens barn som har en frånvaroattack pga en stor hjärnoperation, får mig att önska att det vore en kram av tvång, då han vore trotsig och jag hindrar honom från att ligga på golvet och sparka.

Men jobbigast är alla blickar av medlidande gör inte vårat liv lättare att leva. Vi lever det här livet nu och vi har inget val, det blir inte bättre för 5 öre för att ni tycker synd om oss. Kloka människor har sagt, det är bara starka människor som blir utsatta för såna här saker. Så kanske det är. Det lär vi aldrig få svar på.

Någon tyckte att jag blivit förändrad. Det har jag, jag lever mitt liv  på mina villkor nu och inte på dina eller någon annans. Jag har alltid stått för mina ord och aldrig uttalat mig om jag inte stått för det! Det gör jag fortfarande, men jag är tuffare nu, jag vet exakt vad jag har, vilka som står vid min sida och vad jag vill!

Jag hoppas nu att 2014 blir året som är fullt av positiva besked både för oss och för de som är i samma sits som oss!

Gott Nytt år!

2 comments on “Tid för eftertanke!

Kommentera

